Ny ligastruktur...

Officielle meddelelser

Moderator: League Commissioner

Post Reply
User avatar
Pjut
da Kommish
Posts: 2015
Joined: Monday d 22 May 2006 14:29
Location: Vesterbronx

Re: Ny ligastruktur...

Post by Pjut »

Concede-reglen har jeg meget blandede følelser i forhold til. På den ene side har den en tendens til at skævvride holdene en del og give de bløde hold en stor fordel og tvinge de tunge hold til kun at satse på tung take out.
På den anden side forhindre den nogle bitre kampe hvor man sidder otte ture med to mand på banen og uden en kinamands chance.

Det primære problem som reglen er nu er IMO at det for tit er en no brainer og den gør tur et en hel del bedre.
En nedtoning hvor den stadig kan redde de helt fucked up kampe uden at være en no brainer ville være et hit som jeg ser det :-D

Derfor følgende forslag:

Man kan concede når man er tre mand nede. Hvis modstanderen tager imod for spilleren der ender op med bolden TD'et. Hvis bolden ligger frit får man TD'et men ikke SPP.
Hvis modstanderen ikke tager imod får man en pitch invation (injury slag, max BH) på sit hold (uden fame). Dvs. 6+. Hvis modstanderen conceder igen får man +1 per gang på pitch invation slaget. Anden gang 5+, trejde gang 4+ og så videre.

Tager modstanderen imod bliver fansne bitre på holdet der gav målet op. dvs. holdet der concedede. Efter man har slået sine KO slag og har sine spillere klar til at stille op slår man et sweatering heat slag. Dvs 2+ per spiller for om han kan kæmpe sig ud til banen gennem fans'ne. Hvis det fejler bliver han i reserve boxen. Hvis man conceder flere gange i løbet af en kamp får man -1 til slaget per gang. dvs. anden gang 3+, trejde gang 4+ osv.
Beware of Piil! He is on fire!!! :violent3:
User avatar
Pjut
da Kommish
Posts: 2015
Joined: Monday d 22 May 2006 14:29
Location: Vesterbronx

Re: Ny ligastruktur...

Post by Pjut »

Picolai P wrote:Nu bliver jeg for anden gang nævnt i denne tråd, og denne gang med eksplicit henvisning til cherry picking.

Nu må jeg protestere! Jeg spillede min første kamp med mine WEs imod et CD hold med fire Mighty blow spillere, måske et af de dårligste matchups man kan få. Jeg har i øvrigt aldrig været tilhænger eller praktiseret særlig blødt spil i friendlies. Den primære forskel har for mig været at, jeg scorede når jeg kunne og tog chancer jeg ikke ville tage i rigtige kampe. Frendly save blev indført fordi jeg foreslog det i protest imod at folk tudede helt vildt hvis man tæskede på deres stjernespillere i friendlies. "Pilier du min witch???" "Ja gu pilier jeg din witch, jeg prøver sku da at vinde!!!"

At WE har en million SPP efter seks friendlies kan sku da ikke overraske nogen. At Nis dæmoner havde flere end mine WEs er derimod pænt overraskende - Jeg kan ikke huske det nøjagtige tidspunkt, men det var med garenti før DB.
Jeg tænkte nu mere på dit skaven hold der lavede 31 TDs i crushen :-D
Dit WE hold klarede kun 24... ;-)

Men klart Palle fører med 35 TDs i år
Beware of Piil! He is on fire!!! :violent3:
Picolai P
Posts: 137
Joined: Tuesday d 23 May 2006 13:14
Location: Nørrebro

Re: Ny ligastruktur...

Post by Picolai P »

Ja jeg have en TD differens på 31-16. Det der betyder noget er vel om man lukker mål ind. Der klan vel umuligt være noget galt i at vinde stort? To kampe mod Martin og to kampe mod dværge er cherrypicking? Martin er den mest defensive coach i spillet, så ham skal man sku ikke spille frienlies imod, hvis man vil lege trænningslejr.

Jeg havde i øvrigt ni mand til start i min syvende kamp, som jeg vandt 6-0 og 9-3 over marauders. Det er den mest vanvittige kamp jeg har spillet nogensinde. Og den har da uden tvivl hjulpet mig til at komme godt ud af starthullet, men det forhindrede mig jo ikke i at blive frarøvet sæsonsejren af et hold der var broken pga husregler...
69
Johan
Blood Bowl Champion
Posts: 307
Joined: Monday d 22 May 2006 14:17
Location: Frederiksberg

Re: Ny ligastruktur...

Post by Johan »

Plaier wrote:. Eneste formål for mig overhovedet med en kamp hvor resultatet ikke betyder noget, er at forbedre mine chancer i ligaen ved at knuse dit hold så meget som muligt (og tage de casualties jeg måtte få undervejs og tage den MVP som alle får). Det er så det du opfatter som en hyggelig kamp med god stemning? :axe:
Den holdning synes jeg er ret problematisk, kampe hvor resultatet ikke tæller dvs friendlies...skal bare ikke handle om hvordan man stiller sig bedst muligt i ligaen, om dette gøres ved at smadre modstanderen eller spille 8-8 er i princippet ligegyldigt.

friendlies bør handle om at dem som gerne vil spille mere Bloodbowl end andre har muligheden for det
Friendlies bør være en mulighed for at spille mere imod dem som man holder af at være i selskab med.
en friendlies succes bør ikke måles på antallet af spp, men og kampen har været underholdende og spændende. og fair nok at man tager lidt flere chancer for at touchdownet lander på en blank catcher eller lign.
en friendlys hovedformål må da stadigvæk være at vinde den, det er vel det spil handler om. selv om det selvfølgelig er sværere imod et hold med højere tv.
Personligt synes jeg at det vil være ærgeligt hvis vi afskaffede friendlies, men
hvis friendlies eneste funktion er at skaffe ssp til ens hold, skal de bare skrottes.
Can you smell what father Nurgle is Cooking!
Plaier
Posts: 47
Joined: Friday d 27 June 2008 16:06

Re: Ny ligastruktur...

Post by Plaier »

Johan, jeg er helt enig.

Men derfor er friendly savet pinedød nødvendigt, hvis ikke friendlies skal fjernes helt. Når jeg skriver det som jeg gør, er det ikke fordi jeg har lyst til at spille sådan eller ligefrem vil gøre det. Jeg sætter det bare på spidsen og illustrerer nogle mulige konsekvenser - at sådan kan du spille. Og det vil være trist at hvorvidt eller hvormeget man spiller i den retning kunne afhænge af, hvem man spiller mod (hvor gode venner de er, eller hvilken placering de har i ligaen). Hvis man samtidig fjerner vælge mvp'en helt bliver der endnu mindre grund til at prøve at vinde. Derfor foreslog jeg 2+ TD wins for en vælge MVP.

Random modstander i friendlies er jeg stor tilhænger af - eller et system hvor man optjener eks. 1 fri friendly pr. random. Jeg vil også foreslå at man maks kan spille 2 friendlies pr. måned (efter crushen), så man ikke bare kan spare op.

Friendlies er fedt, men kan misbruges hvis ikke det administreres rimelig tight.
User avatar
Pjut
da Kommish
Posts: 2015
Joined: Monday d 22 May 2006 14:29
Location: Vesterbronx

Re: Ny ligastruktur...

Post by Pjut »

Johan wrote:Den holdning synes jeg er ret problematisk, kampe hvor resultatet ikke tæller dvs friendlies...skal bare ikke handle om hvordan man stiller sig bedst muligt i ligaen, om dette gøres ved at smadre modstanderen eller spille 8-8 er i princippet ligegyldigt.

friendlies bør handle om at dem som gerne vil spille mere Bloodbowl end andre har muligheden for det
Friendlies bør være en mulighed for at spille mere imod dem som man holder af at være i selskab med.
en friendlies succes bør ikke måles på antallet af spp, men og kampen har været underholdende og spændende. og fair nok at man tager lidt flere chancer for at touchdownet lander på en blank catcher eller lign.
en friendlys hovedformål må da stadigvæk være at vinde den, det er vel det spil handler om. selv om det selvfølgelig er sværere imod et hold med højere tv.
Personligt synes jeg at det vil være ærgeligt hvis vi afskaffede friendlies, men
hvis friendlies eneste funktion er at skaffe ssp til ens hold, skal de bare skrottes.
Det er faktisk efter min mening det mest fornuftige der er sagt om friendlies indtil videre :-D
Beware of Piil! He is on fire!!! :violent3:
User avatar
Pjut
da Kommish
Posts: 2015
Joined: Monday d 22 May 2006 14:29
Location: Vesterbronx

Re: Ny ligastruktur...

Post by Pjut »

Plaier wrote:Derfor foreslog jeg 2+ TD wins for en vælge MVP.
Det synes jeg er meget problematisk. Først og fremmest giver det en fordel til hold der kan scorer mange TDs. Ud over det lægger det op til en spille stil hvor man presser citronen og bliver belønnet for det.

Man skal ikke blive straffet for at spille 1-0.
Beware of Piil! He is on fire!!! :violent3:
Plaier
Posts: 47
Joined: Friday d 27 June 2008 16:06

Re: Ny ligastruktur...

Post by Plaier »

Det synes jeg er meget problematisk. Først og fremmest giver det en fordel til hold der kan scorer mange TDs.
Præcist det der var tanken - Sauruser med vælge mvp'er er for godt! =D
Man skal ikke blive straffet for at spille 1-0.
Hvorfor skal man ikke det?

Btw - noget for noget, hvis nøgl-reglen næsten afskaffes.
....

Det mest problematiske for mig vil være, hvis det kan betale sig at tæske den anden af banen i en friendly og hyre apotekere og bribes istedet for mvps og penge til at holde ens bedste tæskere på banen. Blackbox friendly scenariet sikrer jo at man er "garanteret" nye "friendlies/ofre". Så bliver det fandme en hyggelig liga (læs ironi). Med andre ord, så er jeg næppe at finde i ligaen. Så finder jeg bare en Claw/RSC matchup istedet på fumbbl for at matre mig selv.
User avatar
Nis
Chaos Cup Champion
Posts: 553
Joined: Monday d 29 May 2006 8:03
Location: Vesterbro, Friendlies tilbydes, Ring nu mens du har gejsten! #26811055

Re: Ny ligastruktur...

Post by Nis »

Jeg tror det er de færreste der er uenige i det Johan skriver, men det hele kommer tilbage til:
...en friendlies succes bør ikke måles på antallet af spp, men og kampen har været underholdende og spændende
Jeg er enig, men der er bare stor forskel på hvad folk finder underholdende og spændende. Der er flere faktorer som vejer ind og folk prioriterer disse forskelligt. Særligt vigtige er nok:

1) Muligheden for at få smadret sit hold.
2) Muligheden for at spille mod en ven.
3) Muligheden for at tjene spp.

Hvis man har muligheden for at få smadret sit hold, spille mod en man ikke kan lide, og højst sandsynligt ikke kommer til at tjene nogen spp - så siger man nok NEJ! hvis man bliver tillbudt en sådanne friendly. Det omvendte scenarie betyder at jeg fx har spillet (over de sidste tre sæsoner) mange friendlies mod Jonas. Men hvis Jonas spillede CD og jeg spillede Skaven ville vi ikke komme til at spille mange kampe fordi sandsynligheden for at få smadret sit hold er for stor. Det ville jeg syntes var ærgeligt og dette var en central grund til at jeg valgte at spille Elf i år: Fordi Palle havde valgt WE og Jonas havde valgt Skaven, vidste jeg at vi kunne komme til at spille mange friendlies mod hinanden. Havde de valgt CD og Khemri havde jeg højst sandsynligt taget Necromantic, Orc eller Demon. Jeg spiller BB for at have det sjovt med mine venner og derfor er det min prioritering.

Det er mit indtryk at mange prioriterer det at spille med vennerne rigtig højt. Brian spiller mod Clement hele tiden. The gay cave er friendlyindavl osv. Det er en af grundene til at jeg synes Fixed-Crush-friendlies er en dårlig ide (en anden væsentlig er dog at det kommer til at være utrolig vigtigt om man er heldig med de tre kampe eller ej). Uden at genere nogen for meget kan vi vel godt blive enige om at der i disse "kliker" opstår et sammenhold omkring hvad klikens medlemmer har af holdninger til bestemte ting. Niebling, Truls, Brian, Clement synes det er sjovt når der falder en 6'er på et injuryslag i en friendly (er mit indtryk - correct me if im wrong). Det gør jeg bestemt ikke og jeg har en forventning om at min modstander ikke råber "YES!!!" når det sker.

Det har betydet at der er sket en polarisering i CLBBBL. Uden at træde nogen over tæerne kan vi vel godt blive enige om at hhv. Palle og jeg overfor Johan og Niebling repræsenterer de forskellige ekstremer. Bemærk lige mens vi nu har det på banen hvordan holdfordelingen ser ud: Nis, Palle, Jones, Plaier: boldhold - Niebling, Truls, Johan, Clement, Brian - Stunty og tæsk. Forskellen på "jeres" og "vores" hold er ekstremt stor. Vores er virkeligt gode til at lave spp (specielt hvis de spiller mod hinanden) og sandsynligheden for at få smadret sit hold er meget mindre end hvis man spiller mod jer. Så er vi altså oppe på at alle 3 omstændigheder for valg af friendlies er negative... og dertil kommer at vi aldrig bliver spurgt om hvorvidt vi vil spille. Det er altså også op til os at være den der opsøger den dårlige friendly. (det kan godt være det ikke er tilfældet for andre end mig, det skal jeg ikke kunne sige).

Fra min synsvinkel har netop folks hensyn til at ville spille mod deres kammerater - og i forlængelse heraf, deres valg af hold - skabt en ekstrem situation i denne sæson. Vi spiller elvere og har ikke en chance for at stoppe hinanden også selvom vi faktisk prøver (Jeg ser alle muligheder for at Palles og min liga bliver den kamp i år med flest mål - langt flere end de friendlies vi har spillet, min liga mod Jonas stod 3-3 ved halvleg). Vi spiller heller ikke overdrevet blødt: Dunke nåede at redde sin død 2 gange ved friendlysaves inden Zug tog sig af ham. Jeres ønske om at spille mod hinanden betyder at i spiller den ene efter den anden 1-0 kamp mod hinanden. Det kan godt være det kun er min holdning: Men ved at vælge hold der er fuldt ud ubehjælpsomme i starten af sæsonen har i også bidraget til polariseringen.

Men hvad kan man så gøre ved det? For det første er situationen ekstrem i år - og det er vigtigt at være opmærksom på.

Det mest optimale er vist at folk ikke (som jeg - og mange andre, ser det ud som) vælger deres hold udfra hvem de så kan komme til at spille mod i deres friendlies. Så får folk større incitament til at spille mod nogen andre end dem de plejer og polariseringen bliver mindre. Men for mig virker det altså farligt ikke at lade folk vælge deres friendlies selv når det synes så vigtigt.

Rent praktisk kunne det være en ide simpelthen at lade polarisering afspejle i de to divisioner. F.eks at smide Frey og Plaier over til os i bytte for Clement, Brian. Herefter skal man så spille halvdelen af ens friendlies - og alle dem i crushen - uden for divisionen. Bare en ide, men det ville dels betyde at der var for få gode boldhold og tæskehold til at alle bare kan få et. Og derudover ville det tilskynde folk til at spille friendlies mod folk de ikke normalt ville spille mod. Jeg synes dog kraftigt at måtte protestere mod at der foregår et misbrug af friendlies. Vores hold kan simpelthen ikke stoppe hinanden så hvis der er et misbrug er at vi, selvom vi godt ved at vi ikke kan stoppe hinanden, alligevel spiller.
Some day I will become rich and famous when I invent a device that allows me to stab people in the face over the internet.
User avatar
Pjut
da Kommish
Posts: 2015
Joined: Monday d 22 May 2006 14:29
Location: Vesterbronx

Re: Ny ligastruktur...

Post by Pjut »

Nis wrote:Hvis man har muligheden for at få smadret sit hold, spille mod en man ikke kan lide, og højst sandsynligt ikke kommer til at tjene nogen spp - så siger man nok NEJ! hvis man bliver tillbudt en sådanne friendly. Det omvendte scenarie betyder at jeg fx har spillet (over de sidste tre sæsoner) mange friendlies mod Jonas. Men hvis Jonas spillede CD og jeg spillede Skaven ville vi ikke komme til at spille mange kampe fordi sandsynligheden for at få smadret sit hold er for stor. Det ville jeg syntes var ærgeligt og dette var en central grund til at jeg valgte at spille Elf i år: Fordi Palle havde valgt WE og Jonas havde valgt Skaven, vidste jeg at vi kunne komme til at spille mange friendlies mod hinanden. Havde de valgt CD og Khemri havde jeg højst sandsynligt taget Necromantic, Orc eller Demon. Jeg spiller BB for at have det sjovt med mine venner og derfor er det min prioritering.
Det her er jo definitionen på cherry picking. Mit største problem i forhold til det er ikke at nogle har scoret langt flere SPP end andre men at det har været med til at dele ligaen op i for høj grad. Læs ikke dette som et løftet pegefinger, men som at alle har spille som de synes bedst og det har systemet ikke kunne håndtere.

Man vil ikke kunne cherry picke i samme grad til næste år. Lige meget hvilken løsning vi i sidste ende får.

Jeg synes faktisk Plaiers forslag med en random friendly om måneden var ret godt.
Beware of Piil! He is on fire!!! :violent3:
Frey Kaj Leverpostej
Dungeon Bowl Champion
Posts: 559
Joined: Thursday d 25 May 2006 10:56
Location: Østerbronx

Re: Ny ligastruktur...

Post by Frey Kaj Leverpostej »

Nis godt indlæg, det giver mening, jeg gider dog ikke at bytte konference, jeg har det fint her :D

Mht. tvungne friendlies, så er jeg dog lidt uening.
Jeg syntes netop det er skide sjovt at spille mod så mange forskellige som muligt.
At man så kan være uheldig at rende ind i ren tæsk, det skal netop vores friendly safe gøre op for.
Din forklaring på polarisering giver mening, og også jeres kampe.
Jeg har været vidne til nogle af jeres kampe, og jeg syntes sq ikke ikke dækker dårligt op,
eller går mindre til stålet end nogen andre.
Med tvungne friendlies så går holdvalget ikke ud på hvad ens venner vælger,
men mere på hvad man rent faktisk har lyst til at spille over et halvt år.


Jeg er sådan set ligeglad med hvordan folk spiller deres venlige,
jeg ved bare at dengang jeg lavede spp ball (se unbelivable master of funk) der kedede jeg mig grovt,
og jeg spiller aldrig sådan mere.
Hvis folk syntes det er sjovt at sidde og slå terninger hovedløst, så guds fred være med det.
Igen giver tvungne friendlies en mere ensrettethed.

Hvis man virkelig insisterer på at bb kun er sjovt at spille mod de samme igen og igen,
så er det også på tide at gøre noget ved den holdning.
Med tvunge friendlies skal folket nemlig samles på kryds og tværs over hele landet!!! juhu!
Jeg tror faktisk det giver et bedre sammenhold i ligaen,
og kan måske også gøre op med nogle af de tåbelige gamle grudges folk har på hinanden. TÅBELIGE!!

Der skal ikke være nogen restriktioner på hvor mange mål eller hvor få mål man må scorer i venlige,
man kan for helvede være heldig.
for min skyld kan vælge mvp'en godt forsvinde, jeg tror fuldt og fast på det nye venlig system,
til at folk opfører sig ordentligt på banen :)
Hvis folk mangler ensitement til at vinde, så er folk bare for underlige, for det er bare fedest at vinde!
Ellers er man bare en taber, og hvem gider at være en taber?!! så hold kæft og vind! 8)


Og tvunge er sådan et negativt ladet ord, lad os hellere kalde dem HURRA-friendlies!!

Hurra for hurra-friendlies!
Fan af karsten..!
User avatar
Peter Niebling
Spammer
Posts: 1078
Joined: Monday d 22 May 2006 10:10

Re: Ny ligastruktur...

Post by Peter Niebling »

Nis enlig en ganske fin post du har lavet der, synes ikke tingende er helt så sort/hvide som du fremstiller det, men enlig er jeg enig i rigtig meget af det du siger.

Den sjove forskel ligger i at hvor du vælger hold udfra hvad der ville være godt at spille sammen med Palle og Jonas så ville jeg havde jeg været dig valgt det hold som havde owned de to hold, der er da ikke noget sjovere end at have et anti hold til ens venner. Eftersom de er ens venner spiller de jo mod en alligevel ligesom man spiller mod dem når de har ens anti hold.

Det kan godt være i har det rigtig sjovt når i sidder og ikke misbruger jeres frendlies og spiller de store spp kampe, og havde ligaen kun bestået af jer så havde det også fungeret. Men der er andre end jer i clbbbl og like it or not så har jeres spille stil i år gjort at det ser meget skærvt ud. Bevares det ikke gjort i ond mening, men hvor i spiller med hinanden så vi nogen som spiller mod hinanden og når vi er delt så meget op i spille huler ja så bliver det meget skærvt.

Vi flår hinanden fra hinanden og i spiller hinandne op.
Og skal vi nu ikke lige blive enige om at vi er lige gode om ikke at invitere hinanden til frendlies? True vi ringer ikke dig op men du ringer sku heller ikke os op. I det "mindste" holder vi åben gay cave now and then, du har selv været til den nogen gange, også selv om du så nægtede at spille frendlies der fordi de hold ikke lige stod godt til kampen ;)

Jeg tror ikke løsningen er at dele os op i to divisioner, det ville da bare gøre det endnu værre.

Nej løsningen er nok mere at vi deler os op i to ligaer, eller vi bliver enige om en mellem løsning.
You Should See Your Reflection From My Eyes
User avatar
Pjut
da Kommish
Posts: 2015
Joined: Monday d 22 May 2006 14:29
Location: Vesterbronx

Re: Ny ligastruktur...

Post by Pjut »

Frey Kaj Leverpostej wrote:Hurra for hurra-friendlies!
Det er fandme et godt ord til det! :-D
Beware of Piil! He is on fire!!! :violent3:
User avatar
Pjut
da Kommish
Posts: 2015
Joined: Monday d 22 May 2006 14:29
Location: Vesterbronx

Re: Ny ligastruktur...

Post by Pjut »

Peter Niebling wrote:Jeg tror ikke løsningen er at dele os op i to divisioner, det ville da bare gøre det endnu værre.

Nej løsningen er nok mere at vi deler os op i to ligaer, eller vi bliver enige om en mellem løsning.
Jeg er sådan set meget enig i hvad du skriver, jeg synes bare du gør det lidt værrere end det er.

Hvis man f.eks. havde en struktur som Plaier foreslog med omkring 8 random friendlies og 4 valgfri per halvsæson tror jeg ikke vi på nogen måde vil opleve noget der ligner det vi har oplevet i år.
Beware of Piil! He is on fire!!! :violent3:
Frey Kaj Leverpostej
Dungeon Bowl Champion
Posts: 559
Joined: Thursday d 25 May 2006 10:56
Location: Østerbronx

Re: Ny ligastruktur...

Post by Frey Kaj Leverpostej »

Pjut wrote: Hvis man f.eks. havde en struktur som Plaier foreslog med omkring 8 random friendlies og 4 valgfri per halvsæson tror jeg ikke vi på nogen måde vil opleve noget der ligner det vi har oplevet i år.
lige præsis.
Fan af karsten..!
Post Reply