Ny ligastruktur...

Officielle meddelelser

Moderator: League Commissioner

Post Reply
League Commish
Posts: 222
Joined: Monday d 04 September 2006 12:22
Location: BB-World
Contact:

Ny ligastruktur...

Post by League Commish »

Vi har nogle ændringer på tegnebrættet til næste sæson. Det skyldes primært to ting.

Et: Med vælge skills og de nye regler for TV bliver holdene så pumpede at det har en tendens til at gøre kampene kedelige og tit skaber nogle knæk/bræk kampe, hvor kampene reelt bliver afgjort efter få turer. Ud over det er det klart at holdene og regler ikke er skabt til så pumpede hold som vi ender med.

To: Der er meget stor forskel på hvordan folk spiller deres friendlies. Vi vil gerne sikre at friendlies er med til at fremme sammenholdet i ligaen i stedet for at splitte.

Den primære tanke er at dele sæsonen over i to. Spille flere ligakampe i forhold til friendlies sammenlignet med nu.
Hver sæson starter man med et hold til 1,1 mill. Hvis man kommer under 1,1 mill. i treasury og team value efter en kamp får man penge op til 1,1 mill. Dvs. man altid man genstarte sit hold.
Sæsonen er delt op i to. Hver del består af 8 ligakampe og en valgfri turnering; SPIKE! og CC…
Når anden del starter vælger man nyt hold.
Til slutspillet vælger man hvilket af de to hold man vil spille med. Hvis man ikke kommer med i slutspillet kan man vælge et hold og spille DB med (losers cup)
Man tilmelder sig en sæson ad gangen. Man kan med andre vælge kun at spille med et halvt år.

Friendlies:
Ved hver sæsonstart er en crush med tre kampe. Dem der melder sig får hver tildelt tre friendlies der ikke koster på friendlykontoen mod tilfældige modstandere. Hvis man ikke ønsker at spille kampen efter man har set hvem man trækker får man -1 friendly per kamp. Modstanderen får +1 friendly.
Ud over det får man en friendly per fjortende dag. Hvis man ønsker at spille mod den samme to gange på en sæson koster det to friendlies. Man kan max spille mod den samme to gange.

Husregler:
Vi går mere over til de officielle regler, dog stadig med nogle husregler.
-Conced droppes eller nedtones.
-Man kan ikke vælge sin MVP hvis man vinder. I stedet kan man rerolle den.
League Commish
mobo
Spammer
Posts: 1359
Joined: Tuesday d 23 May 2006 14:52
Location: København N
Contact:

Re: Ny ligastruktur...

Post by mobo »

Det lyder godt nok spændende. :-)
Zombie pass for the win! 3+ 2+ 2+ 4+ (reroll gone) 6+ 6+ (INT=no) 3+ = TD
Jones
Spike Champion
Posts: 323
Joined: Thursday d 08 June 2006 19:12
Location: Trianglen, Østerbro

Re: Ny ligastruktur...

Post by Jones »

Som udgangspunkt synes jeg det lyder fornuftigt og spændende. To mindre sæsoner er en rigtig god idé, synes jeg. Dog virker det måske lidt drastisk med SÅ mange ændringer, men det er jo svært at vide endnu. Jeg spiller bestemt med næste år og glæder mig til at prøve det nye format. Men har selvfølgelig et par småting. :D
Vi går mere over til de officielle regler, dog stadig med nogle husregler.
Kan man få et lille peg om nogle af de store omvæltninger der kan forekomme? Ellers er det rimelig svært at vurdere dete.
-Conced droppes eller nedtones.
Synes man skal passe lidt på med at droppe denne regel...Der er simpelthen ikke noget værre end en kamp hvor man i de sidste 3-4-5 ture bare rykker sin turnmarker og ellers undgår at rejse sine spillere op. Én kamp af dem er værre end så mange andre latterlige spillere i form af et-turs-scorere e.l. IMO. Måske en nedtoning ville være på plads. F.eks. kun et nøl per kamp, medmindre det ikke bliver taget imod...i så fald må man blive ved, eller prøve x-antal gange måske...???
Man kan ikke vælge sin MVP hvis man vinder. I stedet kan man rerolle den.
Ehhh, er dette ikke NETOP en rigtig god grund til at spille sine friendlies som vigtige kampe? Har da tit siddet og tænkt at en vælge MVP er bedre end 3 tds på catchers mv.

Og så er det sgu ærgerligt at man ikke længere kan spille en dobbelt friendly over en kasse bajere en aften...men det kan måske ikke være på andre måder.
User avatar
Nis
Chaos Cup Champion
Posts: 553
Joined: Monday d 29 May 2006 8:03
Location: Vesterbro, Friendlies tilbydes, Ring nu mens du har gejsten! #26811055

Re: Ny ligastruktur...

Post by Nis »

Jeg kan som udgangspunkt også godt lide initiativet, men forstår ikke mange af de små ændringer du/i foreslår. Jeg synes det er en rigtig god ide med refill på penge til plagede hold. Som jeg forstår det nye crush-friendly system så kan man som fx Khemrispiller ende i en situation med seks friendlies, men ingen der gider spille. Det er under alle omstændigheder bedre end det vi har nu på papiret, men jeg ville godt nok synes det var kedeligt at skulle arrangere 3 kampe, hvor alle prøver at maksimere rækkefølgen og alt går totalt i hårknude, istedet for at spille med sine venner. Ikke hyggeligt - Ikke hvorfor jeg spiller BB.
Vi går mere over til de officielle regler, dog stadig med nogle husregler.
Enig med Jonas, men forstår slet ikke den generelle holdning bag med udmeldingen. Vi har været omkring det SÅÅÅÅÅ mange gange: DE OFFICIELLE REGLER ER DÅRLIGERE END VORES. Sidst vi forsøgte os med dem var i/vi nødt til at foretage flere regelændringer mid-season fordi de er så skæve. Jeg forstår det ikke.

At fjerne concede synes jeg er den dårligste ide der har været på banen i meget lang tid. Og det stemmer overhovedt ikke overens med i skriver med at der er for mange kampe der knækker i de første to-tre ture. Pointen med concede er jo (også) at man kan få en chance mere hvis det netop knækker i starten. Med til den historie hører også, at der ikke kommer mindre Mblw, Pion, men der kommer MEGET mindre Fend ved at gå over til 1/2 års sæsoner. At nedtone den... Tja det er jo måske stemningen... men det kommer ekstremt meget an på hvordan det sker.

Endeligt: Antallet af vigtige kampe overfor antallet af friendlies. Der er de sidste år sket en stadig forrykning mod flere og flere vigtige kampe og jeg samt andre coaches i ligaen jeg har snakket med, synes allerede det er blevet for meget i år.

Jeg sidder med fornemmelsen - flere kedelige kampe der netop knækker tidligt, færre hyggelige kampe med vennerne, mere BB ligesom det ser ud alle andre steder, og mindre Clbbbl fluff (ingen DB, ingen håb om at kunne slå legenderne).
Some day I will become rich and famous when I invent a device that allows me to stab people in the face over the internet.
User avatar
Pjut
da Kommish
Posts: 2015
Joined: Monday d 22 May 2006 14:29
Location: Vesterbronx

Re: Ny ligastruktur...

Post by Pjut »

Jones wrote: Ehhh, er dette ikke NETOP en rigtig god grund til at spille sine friendlies som vigtige kampe? Har da tit siddet og tænkt at en vælge MVP er bedre end 3 tds på catchers mv.
Det er et rigtig godt incitament for at vinde at kunne sætte sin MVP. Det har dog en lidt kedelig bagside hvor man kan kickstarte især de tunge spillere; ala Black orc. Med korte sæsoner tror jeg det bliver for godt. Jeg faktisk det er for godt nu f.eks. på et lizard hold.
Jones wrote:Og så er det sgu ærgerligt at man ikke længere kan spille en dobbelt friendly over en kasse bajere en aften...men det kan måske ikke være på andre måder.
Det kan man stadig :-) Man kan til og med gøre det to gange om året mod den samme. Bare det ikke er i samme halvårssæson...
Beware of Piil! He is on fire!!! :violent3:
User avatar
Pjut
da Kommish
Posts: 2015
Joined: Monday d 22 May 2006 14:29
Location: Vesterbronx

Re: Ny ligastruktur...

Post by Pjut »

Nis wrote:Endeligt: Antallet af vigtige kampe overfor antallet af friendlies. Der er de sidste år sket en stadig forrykning mod flere og flere vigtige kampe og jeg samt andre coaches i ligaen jeg har snakket med, synes allerede det er blevet for meget i år.
Her vil du kun skrive dig op til en halvsæson ad gangen hvad der vil være færrere ligaer end vores sæson nu.

Sådan som forslaget står vil man skulle spille 16 ligakampe hvis man spiller begge halvdele af sæsonen.
Man har nogenlunde de samme friendlies som nu. Man har to mindre i crushen. Og de tre første er låst.

Nis, jeg tror mere du skal se det her som et forsøg på at redde vores friendly struktur end på at forsøge at smadre den. Jeg mener ikke der er nogen der har snydt i år, men det er klart at det giver en fordel at få 25-35 mål i sine første 6 friendlies når andre får 10-15.

Jeg tror primært forskellen skyldes cherrypicking. Det her vil begrænse det noget.
Nis wrote:Som jeg forstår det nye crush-friendly system så kan man som fx Khemrispiller ende i en situation med seks friendlies, men ingen der gider spille. Det er under alle omstændigheder bedre end det vi har nu på papiret, men jeg ville godt nok synes det var kedeligt at skulle arrangere 3 kampe, hvor alle prøver at maksimere rækkefølgen og alt går totalt i hårknude, istedet for at spille med sine venner. Ikke hyggeligt - Ikke hvorfor jeg spiller BB.
Man får ikke flere friendlies end dem man ellers ville spille i crushen. Crushen koster ikke noget på friendlytælleren. Den er valgfri. Hvis man melder sig til at skal man spille sine kampe. Hvis man nægter -det er jo en friendly- ryger der en friendly. Ham man ikke gider spille mod skal ikke snydes så han får sin ind på kontoen.
Beware of Piil! He is on fire!!! :violent3:
User avatar
Peter Niebling
Spammer
Posts: 1078
Joined: Monday d 22 May 2006 10:10

Re: Ny ligastruktur...

Post by Peter Niebling »

om man spiller frendlies eller liga kamp mens man hygger med sine venner er sku da lige meget. Det er da et holdnings spørgsmål. Det kan sagtens være hyggeligt at spille liga.

Jeg synes det virker som om der igen er alt for mange frendlies og jeg frygter en gentagelse af i år, med mindre frendly safe ryger? det ville jeg kunne lide så vil det virke.

Anyways godt initativ om det ramler eller redder vil tiden vise.

Berg, måske var det en ide at skrive clbbbl manifest ned? et eller andet omkring det her er hvad BB står for og hvis du spiller her er det fordi bla bla bla
Grunden til jeg siger det er at jeg høre folk bruge argumenter som: det er ikke derfor jeg spiller BB, og vi ved vist alle sammen godt at vi er mange i clbbbl som ikke spiller BB for de samme grunde, så hvorfor ikke få noteret ned hvad grundtanken med clbbbl er?

Jeg kunne da enlig godt tænkte mig at vide hvor clbbbl står idag.


Hvorfor spiller vi BB?
You Should See Your Reflection From My Eyes
User avatar
Pjut
da Kommish
Posts: 2015
Joined: Monday d 22 May 2006 14:29
Location: Vesterbronx

Re: Ny ligastruktur...

Post by Pjut »

Jones wrote:
-Conced droppes eller nedtones.
Synes man skal passe lidt på med at droppe denne regel...Der er simpelthen ikke noget værre end en kamp hvor man i de sidste 3-4-5 ture bare rykker sin turnmarker og ellers undgår at rejse sine spillere op. Én kamp af dem er værre end så mange andre latterlige spillere i form af et-turs-scorere e.l. IMO. Måske en nedtoning ville være på plads. F.eks. kun et nøl per kamp, medmindre det ikke bliver taget imod...i så fald må man blive ved, eller prøve x-antal gange måske...???
Det kunne meget vel være det der var løsningen. Det kunne også være at den anden skal have dobbelt så mange spillere på banen. Det kan også være straffen for ikke at tage imod skal være mindre.
Beware of Piil! He is on fire!!! :violent3:
Frey Kaj Leverpostej
Dungeon Bowl Champion
Posts: 559
Joined: Thursday d 25 May 2006 10:56
Location: Østerbronx

Re: Ny ligastruktur...

Post by Frey Kaj Leverpostej »

Jeg gider ikke komme med en lang smøre, med udpensling af hver regel og hvorfor og hvorfor ikke..

jeg vil derimod sige at jeg syntes det hele virker skide godt.
Vi har en liga der ikke fungerer lige nu, alle forslagene indkapsler de tungeste af problemerne og gør op med dem.
Det giver kul til maskineriet, og vi kan forhåbentlig få det til at køre igen.

Godt arbejde.

Jeg tilslutter mig alt lige nu, skulle det vise sig at der er nogle ting der ikke holder i løbet af året,
så er det vel bare en del af processen - Mod det ueendelige univers!! ahem!! Mod en genial liga!! Buzz L..
Fan af karsten..!
mobo
Spammer
Posts: 1359
Joined: Tuesday d 23 May 2006 14:52
Location: København N
Contact:

Re: Ny ligastruktur...

Post by mobo »

Jeg tager også hatten af for de nye tanker! Godt arbejde commisher!

Jeg er også enig med Niebling om at en liga sagtens kan være hyggelig.

Der vil jo nok være nogle småting der skal rettes hen af vejen, men så er sæsonen også kun et halvt år :-D
Zombie pass for the win! 3+ 2+ 2+ 4+ (reroll gone) 6+ 6+ (INT=no) 3+ = TD
Jones
Spike Champion
Posts: 323
Joined: Thursday d 08 June 2006 19:12
Location: Trianglen, Østerbro

Re: Ny ligastruktur...

Post by Jones »

Pjut wrote:Hvis man ønsker at spille mod den samme to gange på en sæson koster det to friendlies
I så fald Pjut synes jeg ikke det kan betale sig at spille en dobbelt (for det må vel tælle som at spille mod den samme TO gange), og dermed synes jeg ikke der er et reelt valg. Jeg forstår det i hvert fald som om det vil koste 4 friendlies alt i alt for de to kampe right?
Martin
Posts: 406
Joined: Monday d 29 May 2006 11:07
Contact:

Re: Ny ligastruktur...

Post by Martin »

Hej Jones,
hvis du ikke har spillet mod fyren før, så koster første kamp 1, og alle efterfølgende 2.
Så i dit eksempel: 3 friendlies stryges fra kontoen for en dobbeltkampen. (4, hvis du allerede havde spillet mod ham tidligere).
Martin
Posts: 406
Joined: Monday d 29 May 2006 11:07
Contact:

Re: Ny ligastruktur...

Post by Martin »

Hej drenge,
dette er ikke et forsøg på at undergrave processen. Det er ment som feedback. Jeg har læst på boardet, tænkt, og diskuteret med Pjut. Så her er et par tanker fra mig:

Måske er der liiige i overkanten vigtige kampe? Og dermed lidt for mange kampe til at nå?

Jeg tænkte:
Halvårs-sæsoner (5 måneder + 1 måned til (kortere) slutspil).
Pt: 4 puljer af 5 mand = 4 ligakampe. 1 pr måned, undtagen første måned.
Efterårssæson: 1 cup (LBC) + 1 turnering (CC) midt på.
Forårssæson: 1 cup (DB som cup!) + 1 turnering (Spike) midt på.
(Alternativt kunne man droppe midtvejsturneringen, og doble ligakampene - tæt på Pjuts forslag)

Det giver maksimalt 4 (liga) + 5 (cup) + 7 (turnering) + 3 (slutspil) = 19 betydende kampe på 6 måneder. Det er vist rigeligt.
For en almindelig spiller (der tager turneringerne med) ligner det omkring 11 kampe. Og det er vel et meget godt tal.

Friendlies: 2 gratis, + 2 tilskrevet ved hver måneds begyndelse (eller 1 hver 14. dag). Det giver 12 (Man får jo ikke i slutspilsmåneden). Som hos Pjut koster det 2 at spille friendly mod én, som man allerede har taget friendly imod.

Andre ideer:
1) Hæve nølniveauet fra 3 til 4 mand i undertal. Hvilket jeg iøvrigt tror vil ske sjældnere, når holdene ikke bliver så pumpede. Og så må folk jo eventuelt lære at begrænse deres tæskning, når de er oppe mod en tur-1'er, og ikke vil kaldes for nøl. Så er der også mere at spille om på banen :-)

2) Spiralling expenses sænkes - men det får næppe den store vægt, når kampmængden og især friendlymængden sænkes.

3) Friendlychallenges? Måske. For at undgå at alle undgår de samme tæskehold.

4) Ophæve friendlysave. (Kan nok kun fungere, sammen med #3)

5) Give incitament til at vinde friendlies, uden at få de problemer, som vælge-MVP medfører: MVP giver kun 3 SPP, men i alle betydende kampe og til sejrherren i en friendly gives 2 random MVP. (Dvs. 6 spp fremfor de nuværende 5). Ville iøvrigt også sænke mængden af fesne 1 SPP kast.

GOD FORNØJELSE :-D
Jones
Spike Champion
Posts: 323
Joined: Thursday d 08 June 2006 19:12
Location: Trianglen, Østerbro

Re: Ny ligastruktur...

Post by Jones »

Martin wrote:Ophæve friendlysave
DON'T GO THERE!!! :D jeg synes vi er ude på en sidespor nu. Noget der er fedt i denne liga er nemlig (synes jeg) at man har chance for at komme igen, efter at have fået tamp, det vil en fjernelse af friendly savet fjerne. Dermed synes jeg det bliver ENDNU vigtigere med en god start (eller at undgå en dårlig én) hvilket igen kan lede til spekulation osv i om det ikke er bedre at miste en friendly på kontoen osv...og hvad fedt er der for chaos dværge i at have 30 friendlies på kontoen når ingen vil spille mod én :razz:

Jeg synes simpelthen det her forslag vil gå imod ting som den nye ligastruktur vil prøve at gøre op med: Som cherrypicking!

Og så synes jeg måske man skal passe på (som tidligere nævnt): not to overdo it!

De to hovedproblemer som du nævner Berg, er:

1: For pumpede hold.

- løst ved den halvt så lange sæson!

2: Cherrypicking/firendlysystem der ikke virker optimalt.

- løst ved mindre frit friendlysystem og igen: kortere sæson.

Derfor synes jeg at conceed reglen, og ophævelse af friendly savet falder uden for disse kategorier og skal derfor ikke undskyldes med at de er del af løsningen. At der er noget galt med conceed reglen, er der måske noget om, men så lad os begrænse den og ikke fjerne den.

Generelt synes jeg bare meget hellere jeg vil spille mod superpumpede elverhold, selvom det måske er som at spille yatzy mod én der får lov at bruge 6 terninger mod mine 5, men man føler dog stadig man spiller noget: Man får lov at slå terninger, blocke, foule osv, og kan håbe på en 1/9-1/36 til at vinde kampen, i de mest ekstreme tilfælde. Men slet ikke at få lov at spille som når man bliver tævet fra banen, er for mig klart det værste og hvis det kommer til at foregå med jævne mellemrum, er det suverænt den ENE ting der kan få mig til ikke at gide at bruge tid på blood bowl.

Jeg vil helst undgå begge dele, men hvis jeg skal vælge vil jeg helst det første. Det er bare federe KUN at tabe kampen, end at få smadret hele holdet NÅR man taber kampen...

Anyways, er som sagt klart for de generelle ændringer, synes bare man skal være forsigtig med at ændre det hele fordi de præcise konsekvenser altid vil være svære at forudse. Jeg vil henvise til Nurgle-banen sidste år! 8)
User avatar
Pjut
da Kommish
Posts: 2015
Joined: Monday d 22 May 2006 14:29
Location: Vesterbronx

Re: Ny ligastruktur...

Post by Pjut »

Jones wrote:
Martin wrote:Ophæve friendlysave
DON'T GO THERE!!! :D jeg synes vi er ude på en sidespor nu. Noget der er fedt i denne liga er nemlig (synes jeg) at man har chance for at komme igen, efter at have fået tamp, det vil en fjernelse af friendly savet fjerne. Dermed synes jeg det bliver ENDNU vigtigere med en god start (eller at undgå en dårlig én) hvilket igen kan lede til spekulation osv i om det ikke er bedre at miste en friendly på kontoen osv...og hvad fedt er der for chaos dværge i at have 30 friendlies på kontoen når ingen vil spille mod én :razz:

Jeg synes simpelthen det her forslag vil gå imod ting som den nye ligastruktur vil prøve at gøre op med: Som cherrypicking!

Og så synes jeg måske man skal passe på (som tidligere nævnt): not to overdo it!

De to hovedproblemer som du nævner Berg, er:

1: For pumpede hold.

- løst ved den halvt så lange sæson!

2: Cherrypicking/firendlysystem der ikke virker optimalt.

- løst ved mindre frit friendlysystem og igen: kortere sæson.

Derfor synes jeg at conceed reglen, og ophævelse af friendly savet falder uden for disse kategorier og skal derfor ikke undskyldes med at de er del af løsningen. At der er noget galt med conceed reglen, er der måske noget om, men så lad os begrænse den og ikke fjerne den.

Generelt synes jeg bare meget hellere jeg vil spille mod superpumpede elverhold, selvom det måske er som at spille yatzy mod én der får lov at bruge 6 terninger mod mine 5, men man føler dog stadig man spiller noget: Man får lov at slå terninger, blocke, foule osv, og kan håbe på en 1/9-1/36 til at vinde kampen, i de mest ekstreme tilfælde. Men slet ikke at få lov at spille som når man bliver tævet fra banen, er for mig klart det værste og hvis det kommer til at foregå med jævne mellemrum, er det suverænt den ENE ting der kan få mig til ikke at gide at bruge tid på blood bowl.

Jeg vil helst undgå begge dele, men hvis jeg skal vælge vil jeg helst det første. Det er bare federe KUN at tabe kampen, end at få smadret hele holdet NÅR man taber kampen...

Anyways, er som sagt klart for de generelle ændringer, synes bare man skal være forsigtig med at ændre det hele fordi de præcise konsekvenser altid vil være svære at forudse. Jeg vil henvise til Nurgle-banen sidste år! 8)
Jeg er helt enig i det hele.

Det gælder om at undgå at nogle stikker af med deres hold i starten af sæsonen. Friendly save forhindre at nogen får helt så grufulde tæsk som ellers...

Det her gælder om at forhindre at man kan score 35 mål på sine første seks friendlies, som Palle og Nicolai har gjort det. Eller i hvert fald gøre oddsne virkelig, virkelig små for det ;-)
Det skal tænkes ind i strukturen; ikke være et spørgsmål om at spille på "den rigtige måde".

En anden måde at gøre det på ville være at sige: man har en friendly hver fjortende dag, hvis man melder sig til trækker man en tilfældig modstander man skal spille mod. Det er den lidt mere hårde måde... ;-)
Beware of Piil! He is on fire!!! :violent3:
Post Reply